crematie - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Sanne Evers - WaarBenJij.nu crematie - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Sanne Evers - WaarBenJij.nu

crematie

Door: sanneeversinindonesie

Blijf op de hoogte en volg Sanne

15 Maart 2012 | Indonesië, Batavia

Na 2 daagjes zonder internet doet ie het weer!! Het was dinsdagavond heel slecht weer met veel regen, wind en onweer echt heel dichtbij. Was best eng want ik had nog nooit donder en bliksem van zo dichtbij meegemaakt! Daardoor deed internet het ook niet meer.
Nou heb ik ondertussen dus al 4 lesdsgen gehad en de tijd vliegt, het is echt super hier, heel mooi, lieve mensen en kinderen en heel goedkoop.
In eerste instantie was ik heel zenuwachtig om les te geven maar het valt erg mee. In de klasjes zitten meestal zp'n 15 kinderen en tot nu toe heb ik klassen gehad van kinderen rond de 9/10 en van ongeveer 14. De meeste luisteren heel goed en je hoeft geen hele moeilijke nieuwe dingen uit te leggen gelukkig. We hebben nu bij de meeste het subject my village en dan bespreek je wat er allemaal te vinden is en dan bijvoorbeeld de opdracht dat ze hun eigen dorp moeten tekenen. Over wat wij de simpelste opdrachten vinden doen de kinderen hier een uur.gelukkig zit er meestal een meisje van hier bij die af en toe kan helpen in het indonesisch als ze het echt niet begrijpen.
Verder op maandag en woensdag naar gianyar geweest, klein dorpje met een mega supermarkt/ kledingwinkel/ restaurant en een kleine stinkende fruitmarkt. Toen ik daar voor het eerst kwam vond ik het niet zo fijn, het is echt een stadje voor de lokale mensen.
Op dinsdag en donderdag rijd de chauffeur naar Ubud. Daar ben ik dus dinsdag geweest en het was echt super leuk! Hele grote markt, veel winkeltjes en ik heb weer een keer iets kunnen eten wat ik heel lekker vond (salade, quiche en brownie met ijs).
Vandaag zijn we naar het dorp geweest, keramas. Er was vandaag een crematie van 2 mensen waar we naartoe zijn geweest. Het was heel... anders dan wij gewend zijn. Er waren grote gekleurde torens waar de lijken in lagen en die werden in een soort optocht van het dorp naar het "crematorium" gedragen. Daar stonden zwarte koeien van hout of papiermachee of zo en daar werden de lijken in gedaan. Dan werden er veel offers bij gedaan en werd de koe gesloten en werd het vuur onder de koe aan gestoken. Dus de koe begon van onderen te fikken en op een gegeven moment viel het half verbrande lichaam eruit. Dit zag je dus echt gebeuren, ik zag twee voeten en een stukkie been, dat was niet zon fijn beeld wat ik nu nog steeds voor me zie. Iedereen was vrolijk gekleed en er werden ballonnen, drankjes en eten verkocht.
Ik heb nu weekend, morgen ga ik met de taxi van hier naar Padang bai, het strand. Blijf daar 1 of 2 nachtjes en dan pura besakih, een van de mooiste tempels van bali en dan nog naar de vulkaan gunung batur en het meer.
Have a nice weekend!!

  • 15 Maart 2012 - 13:18

    Dorry:

    Hoi Sanne ik vind het super dat je het leuk hebt, geniet maar lekker en ik vind je verhalen erg leuk. Heel veel groeten, Dorry xxx

  • 15 Maart 2012 - 13:34

    Ingrid:

    Je maakt zo nogal wat mee schatje. Wel interessant om zo'n tijd door te brengen in een heel andere omgeving.Dan leer je de gewoontes daar ook echt kennen, heel bijzonder! Super ook dat we alles kunnen meebeleven door jou verhalen. XXXX

  • 15 Maart 2012 - 13:50

    OMI EVERS,:

    Dag Sanne, ik heb weer enorm genoten van je verslag. Wat maak jij veel mee zeg. Die crematie vond ik heel apart, wel luguber. De mensen denken er daar heel anders over, dan wij. Ieder land zijn eigen gewoonten.De tempel waar je naar toe gaat het weekend moet heel bijzonder zijn.(heb ik wel ens gehoord). Dat onweer lijkt mij ook niet zo fijn, vooral als het zo dichtbij is.Je ziet en maakt zo wel veel van het echte Bali mee en niet alleen het toeristische.Sanne nog veel plezier.Liefs van Omi en een dikke XXXX

  • 15 Maart 2012 - 16:18

    Oot..:

    apa kabar sanne ?

    Zo te lezen beleef je al veel wat Bali te bieden heeft .Is Hari Njepi {Hindoe nieuwjaar} op 23 Maart al doorgesproken, vooral de optochten zijn zeer de moeit waard. Wat fijn voor je dat je zo goed opgevangen wordt en de lessen erg meevallen,met lieve anak anak. Met spanning kijken we al weer uit naar de volgende belevenissen .Lieve groetjes OOT

  • 15 Maart 2012 - 16:55

    Myra:

    Salam Sayang!
    (Jazeker ik heb mij ook al een beetje verdiept in het indonesisch haha)
    Ik zag net al een fotootje op facebook, je ziet er goed uit!! De tijd vliegt voorbij dus geniet maar ontzettend daar. En blijf dingen posten want we vinden je verhalen allemaal erg leuk! Groetjes van de familie schmitz en heel veel kusjes en liefs van mij

  • 15 Maart 2012 - 17:31

    Juud:

    Yeah, goed dat je weer 'in de lucht bent' en we weer kunnen genieten van je belevenissen! Je hebt weer een hoop gedaan en gezien. Mooi dat je de kans had om een crematie bij te wonen, al was het laatste stukje wat minder ;-) Leuk dat het les geven meevalt en je de kinderen ook echt iets kunt aanleren. Ze doen er mss wat langer over, maar ze hebben de mogelijkheid om te leren en dat is al geweldig. Zo te lezen gaat het weekend vast en zeker weer bijzonder worden :-) Geniet ervan en hoop weer gauw van je te horen.

    Liefs en knuffel, Juud xxxxx

  • 15 Maart 2012 - 18:45

    Cees En Edith:

    Hoi Sanne, wat jij al in nog geen week hebt beleefd is fantastisch om te lezen.
    Wij genieten ook van al je foto's op facebook, leuke sarong !
    bagus akhir pekan!
    Cees en Edith

  • 18 Maart 2012 - 14:43

    Judith:

    Lieverd,

    Wat leuk dat je zo vaak zo'n verslag erop zet en al die foto's!! Vind het echt leuk dat het je daar zo bevalt!! Ben echt heel erg jaloers.

    En van die onweer, lijkt mij ook echt supereng. En die crematie zal zeker wel veel impact hebben gehad!

    Met mij gaat het verder goed. Ben heel druk met school, over anderhalf week beginnen m'n tentamens, en dat is echt gigantisch veel werk, moet ervoor nog een heel project inleveren, dus ben heel erg druk! Daarna ga ik wel allemaal leuke dingen doen. Een paar keer uit en een weekend naar Groningen! Ik mis je wel :(!

    Ben benieuwd naar je volgende verslag!!

    kusjess

  • 19 Maart 2012 - 16:29

    Kylie:

    Sann superleuk om te lezen allemaal!! ik hou je bij hahah heel veel plezier nogxxxxxxx

  • 19 Maart 2012 - 17:49

    Juul:

    Echt hartstikke leuk San!
    Hierdoor krijg ik NOG meer zin in mijn rondreis deze zomer. Hartstikke leuk ook dat je je blog zo goed bijhoudt!
    Heel veel plezier nog :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Vrijwilligerswerk Bali & Java

Recente Reisverslagen:

22 April 2012

laatste dag in indonesië

15 April 2012

miss Ayu

11 April 2012

bye bye slukat

02 April 2012

Kuta

26 Maart 2012

lovina
Sanne

Actief sinds 05 Maart 2012
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 13071

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 21 December 2014

Studeren in Maleisië

09 Maart 2012 - 24 April 2012

Vrijwilligerswerk Bali & Java

Landen bezocht: