de eerste week - Reisverslag uit Petaling Jaya, Maleisië van Sanne Evers - WaarBenJij.nu de eerste week - Reisverslag uit Petaling Jaya, Maleisië van Sanne Evers - WaarBenJij.nu

de eerste week

Blijf op de hoogte en volg Sanne

29 Augustus 2014 | Maleisië, Petaling Jaya

Er zit pas een week op maar het voelt alsof ik hier al maanden zit. Zoveel indrukken, nieuwe mensen, activiteiten en dingen geregeld. Ondertussen gelukkig gewend aan mijn nieuwe woonomgeving waar ik in eerste instantie wel een beetje moeite mee had. Ik denk dat het 3 bij 2 is ongeveer, mijn raam kijkt uit op een witte muur, het is muf en vies. De badkamer en keuken deel ik met 5 andere meiden waar ik het wel prima mee kan vinden als huisgenoten. Jammer is alleen dat ze er een vies boeltje van maken, het lijkt alsof hier in geen maanden is schoongemaakt terwijl er elke week een schoonmaakbedrijf de algemene ruimtes komt doen (vandaag, yeey!). Ik hou dagelijks een dagboekje bij dus ik zal proberen alles een beetje in chronologische volgorde te vertellen!

Bij aankomst ging alles gelukkig heel makkelijk, dit hadden we niet verwacht na al die rompslomp voor mijn visum toen we nog in Nederland waren. Lekker de taxi gepakt want we hadden geen zin om uit te zoeken hoe het allemaal gaat met de bus en duur is een taxi hier niet. Bij aankomst op Taylor’s University kregen we al snel een soort van buddy die ons heeft geholpen met alles wat er moest gebeuren, en dat was veel. Super veel papierwerk van agreements tot medische gegevens en van nog meer visum papieren tot huurovereenkomsten. We moesten opeens ook 6 maanden huur betalen terwijl ons verteld was dat dit in de eerste week na aankomst gebeuren moest. Niet op voorbereid, niet genoeg geld, allemaal gedoe. Toen we eenmaal in mochten checken na nog meer papieren en strenge regels eindelijk mijn thuis voor de aankomende 5 maanden mogen bekijken; kamer B2-2C-5, Level 1, The Boardwalk, N02 Jalan Taylors, 47500 Subang Jaya, Selangor Darul Ehsan, Malaysia!

Tweede dag zijn we met z’n vieren (Nina, Marissa, Felicia en ik) naar de Sunway Piramide shopping mall gegaan. Immens groot en van buiten ziet het er uit als een piramide en sfynx met hiërogliefen en alles er op en eraan, net Egypte ;) Hier wat dingentjes gekocht voor mijn kamer zoals luchtverfrisser, kleerhangers, servies, bestek, schoonmaakspul, een spiegel en wat boodschapjes. Supermarkt is hier een stuk duurder als thuis en wij hebben besloten alleen zelf voor ons ontbijt te zorgen, verder gaan we gewoon lekker uit eten. Heb een grote bak yoghurt met honing en muesli en conrflakes. S’avonds lekker naar het eetmarktje in Subang Jaya geweest, kei gezellig! Echt een stuk of 30 mini buiten restaurantjes met daar tussen in tafels. Sushi, pasta, pizza, rijst, frietjes er is voor ieder wat wils. Ik heb groenten met noodles en ketjap vleesjes op voor 1 euro 70 en het was lekker!

Ook nog even de omgeving verkend het afgelopen weekend maar op een gegeven moment was het veel te heet om te wandelen en hebben we een taxi gepakt naar een shopping mall in het centrum. Berjaya Times Square deze keer. Ook weer mega groot en deze heeft er een binnen pretpark bij, inclusief een achtbaan die over de kop gaat! Hier hebben we super lekker verse sushi gelunched voor nog geen 6 euro en onze voetjes en schouders een uur laten masseren voor 9 euro. Goed betaalbaar! Een taxi naar het centrum is ook goed te doen, zeker omdat we alles met z’n vieren doen en de kosten dus kunnen delen. Een ritje naar het centrum is zo’n 6 euro, naar de eetkraampjes in Subang Jaya zo’n 1,50 euro.

Maandag is onze introductie begonnen met een ochtend vol info die niet erg nuttig was. Regels als geen spaghetti bandjes en korte broekjes/ rokjes worden toch niet opgevolgd want hier lopen zat mensen in rondt. We werden ook een beetje bang gemaakt met boetes voor roken op het terrein en de safety workshop die we s’middags kregen. Het lijkt alsof ze hier een beetje wereldvreemd zijn. Er moest verteld worden dat je altijd op moet letten op straat, dat het niet slim is alleen over straat te gaan in het donker en dat er vervelende dingen kunnen gebeuren op straat. Hier werden ook een paar heftige fimpjes over afgespeelt. Vandaag was het ook tijd voor onze medical check, een hele aparte ervaring bij een kliniekje dat tussen een groente winkel en supermarkt in zat. Bloedgeven, wegen, meten, urine check en een foto van je hart. Zelf krijg je hier geen uitslag van, die wordt gelijk doorgestuurd naar de overheid. Dit is namelijk nodig voor de goedkeuring van je visum. Hiervoor hebben we ons paspoort ook in moeten leveren voor ongeveer 6 weken (iedereen zegt hier iets anders over). De tweede intro dag begon weer met veel info, saai. S’middags een activiteit genaamd campus hunt. We werden opgedeeld in groepjes en kregen opdrachten om zo de campus te leren kennen. Het rondrennen was minder leuk in de hitte maar het was wel leuk om weer nieuwe mensen te leren kennen!

Wij zijn hier trouwens echt een van de weinige westerse mensen, dat had ik echt niet verwacht. Er zijn wel veel international studenten maar die komen dan allemaal uit buurlanden of in ieder geval uit Azië. Even wennen maar nu vind ik het leuk!

De intro werd afgesloten met een feest, van 6 tot 9 ongeveer. Er waren optredens van de dans club, een DJ, zangers en bandjes. Er werd ook voor het eten gezorgd. Hierna zijn wij naar het centrum van Kuala Lumpur gegaan, naar Changkat, de straat waar alle uitgaansgelegenheden zitten. Elke woensdagavond is het ladiesnight, dit houdt in dat alles gewoon gratis is voor ons. Het was erg gezellig en weer veel mensen ontmoet. In een van de kroegen waar we waren vond ik een zilveren armband op de grond. Toen ik die wilde inleveren bij de bar wisten ze echt totaal niet hoe ze hier mee om moesten gaan en werd zelfs de baas erbij gehaald. Die vond het helemaal geweldig dat ik de armband terug wou geven en deze niet zelf heb gehouden, dat gebeurt hier niet vaak.

Onze eerste lessen zitten er ook alweer op! Gister fotografie en vandaag interactive media gevolgd. Het waren echt een beetje introductie lessen dus ik weet nog niet echt wat ik er van vind maar denk dat in beide wel veel werk gaat zitten maar wel allebei praktisch gelukkig!

Wij gaan nu shoppen met een meisje dat we gister hebben ontmoet. Ze komt zelf uit Kuala Lumpur dus laten we hopen dat ze alle leuke en goedkope plekjes kent!

• 29 Augustus 2014 - 06:37

Cécile:

Hoi sanne, wat een belevenissen al. Super!! Jammer van die badkamer en keuken maar verder ziet het er goed uit. Mooie campus! Lekker en goedkoop eten én shoppen. Heerlijk. Leuk om je te volgen. Ik vind het knap hoor! Liefs Cécile ( en nico)

• 29 Augustus 2014 - 08:17

Nanda:

Hoi Sanne!
    Superleuk dat je weer blog bij gaat houden!
    Wat heb jij al veel meegemaakt in je eerste week Maleisië, ongelooflijk!
    Leuk dat we ook foto's kunnen zien, ziet er modern uit allemaal; mooie gebouwen en ook campus ziet er gezellig uit. Kneuterig kamertje maar als je ff flink schoonmaakt best te doen voor paar maanden toch? Tegen de muffigheid lekker sprayen met je Coco Madeselle ;-)
    Geweldig dat je dit doet, geniet ervan en veel succes met studeren!!
    Dikke zoen! Nanda

• 29 Augustus 2014 - 08:17

Roselie:

Hoi Sanne,

Hartstikke leuk om te lezen hoe het met je gaat! Wat een ervaring! Alleen op het einde wilde je nog goedkoper shoppen. Als ik de prijzen zie dan is het al goedkoop. Ben dus benieuwd of het is gelukt.

Veel plezier en natuurlijk Leer ze ;-)

• 29 Augustus 2014 - 08:24

Edith:

Hoi Sanne,leuk om nu na een week eens uitgebreid jouw belevenissen te lezen en de fotos te zien.Fijn dat het na een lastige start nu goed gaat. xxx en groetjes Cees en Edith

• 29 Augustus 2014 - 08:29

Nel Evers:

Hoi Sanne,

Geweldig je eerste verslag. Was net wakker (het is hier 8.30 uur) toen ik jouw berichtje las op face-book.
    Gelijk de laptop aan en lezen. Wat een belevenissen in 1 week. super.!!!!
    De foto,s met medeleerlingen vind ik leuk. Jij steekt overal bovenuit. Prachtig gewoon.
    Mooie campus hoor, wat een luxe allemaal.
    Vindt het heerlijk om je zo te volgen. Zie al uit naar het volgende verslagje.
    Sanne het gaat je goed, pas goed op jezelf, en geniet met VOLLE teugen .
    Liefs, Oma XXX

• 29 Augustus 2014 - 12:08

Judith:

Hey Sanne,

Leuk dat je weer een blog gaat bijhouden en wij mee mogen genieten van je leven in Kuala Lumpur.
    Zo te lezen en te zien heb je al een hoop gedaan en meteen in het campus leven gestapt.
    Kan me voorstellen dat het even wennen was dat er maar weinige westerse studenten zijn en dat er veel meer (strenge) regels zijn.
    Jammer dat de kamer zo tegen valt, maar voor de rest ziet het er wel allemaal mooi, luxe en groot uit.
    Met al die shopping mall's hoef je naast het studeren, je niet te vervelen ;-)
    Ben benieuwd wat je van de andere vakken gaat vinden, wel super dat fotografie en interactieve media veel praktijk is en je er ook op uit kunt gaan.
    Heel veel succes met de studie en natuurlijk volop van alles genieten!

Liefs,
    Juud Xxx

• 29 Augustus 2014 - 15:35

Judith Kanters:

Hoi Sanne,

Superleuk om te lezen wat je allemaal al hebt beleefd in de eerste week! Het klinkt alsof je het daar zeker naar je zin hebt en fijn dat je al een beetje meer gewend bent daar! Ook erg leuk om wat foto's te zien! Heel veel plezier en ik ben weer benieuwd naar je volgende verslag!

Kusjess xxx Judith

• 29 Augustus 2014 - 17:08

Mirjam:

Ha Sanne,
    En natuurlijk ook een berichtje uit Wijchen.....
    Fijn dat je het naar je zin hebt daar en wat je kamerTJE betreft; het ziet er wel gezellig uit zo met het gordijn dicht!! De kleur groen doet je vast nog wel denken aan thuis, al is dat weer ff geleden. Heel veel plezier!
    Liefs, Mirjam....en natuurlijk ook van mijn mannen. XXX

• 31 Augustus 2014 - 15:39

Erna Van Elsen Vredeveld:

Hallo sanne
    Leuk dat je weer eenverslag schrijft en fijn dat je lekker emn goedkoop kunt Shoppen en Smullen.
    geniet ervan en ik denk dat door jouw Indonesische ervaring, dit allemaal gesneden koek is. Over koek gesproken, heb je al Murtabak geprobeert
    groetjes opa en oma

• 06 September 2014 - 21:42

MMarina:

Hallo Sanne
    Leuk om je verhalen weer te kunnen volgen. Je bent al weer een week verder en met nog meer ervaringen. De eerste week was je al aardig op pad om de omgeving te verkennen. Wat je binnenshuis niet kan krijgen weet je wel daarbuiten te vinden. Goed hoor, ga maar veel buiten de deur eten dan hoef je je ook niet druk te maken om de keuken. Benieuwd hoe je deze week weer ervaren hebt.
    Liefs, nu weer even uit Nederland en vanaf dinsdag weer vanuit Spanje
    Marina

• 07 September 2014 - 18:39

Myra:

Wauw san klinkt echt super! Echt luxe en feestelijk. Denk dat je goed zal kunnen partye met je Aziatische friends. Have fun xxxx